Logistiker

Diab AB är ett företag med verksamhet inom kompositmaterial och sandwichteknologi. Produkterna används över hela världen inom Marin-, Vind-, Aero-, Transport- och Industrisegmenten. Diab AB ingår i Diab-Koncernen med sina fyra huvudsakliga produktionsenheter i Sverige, USA, Kina och Italien. Bolaget är representerat via egna försäljningsbolag på den inhemska och internationella marknaden. Koncernen omsätter ca 1,5 miljard och har ca 1240 anställda. Diab AB är ett produktionsbolag som omsätter ca 545 miljoner och har ca 220 anställda. Fabriken i Laholm är certifierad enligt ISO 9001 och ISO 14001. Läs mer om oss och våra produkter på www.diabgroup.com.

Till Laholm söker vi en Logistiker

Diab värdesätter säkerhet, kundfokus och pålitlighet, vi har en ”Can do” inställning vilket ger en högeffektiv organisation. Diab tror att kvalitet och nöjda kunder är ett direkt resultat av våra medarbetares arbetstillfredsställelse. Genom att tillvarata medarbetares tankar, idéer och kunskap driver Diab sin utveckling framåt genom ett ständigt förbättringsarbete.

Vad du kommer att göra:

Du kommer att jobba i ett team på 8-10 personer som bland annat ansvarar för ordermottagning och produktionsplanering, råvaruinköp, materialhantering, lager och transporter. Arbetsuppgifterna består i huvudsak av ordermottagning, produktionsplanering, leveranstidsbekräfta och transportbokning. En nära kontakt hålls till våra säljbolag runt om i världen.  

Som planeringsverktyg använder vi MOVEX och APP. Jobbet innebär även att lyssna av/analysera kundernas prognoser för att tillsammans med produktionsgrupperna göra en matchande kapacitetsplanering.

Vad du behöver kunna:

För att axla rollen som Logistiker ser vi att du har en relevant utbildning inom logistik eller motsvarande. Du har tidigare erfarenheter av liknande arbetsuppgifter inom logistik eller tillverkningsindustri för att snabbt komma in i rollen och bidra till verksamheten. Då du kommer att arbeta i en internationell miljö har du mycket goda kunskaper i både svenska och engelska, i tal och skrift. Det är meriterande om du har ytterligare språkkunskaper. 

Följande erfarenheter ser vi som meriterande:

  • Kunskap inom transportnätverk, landtransport samt sjöfrakt
  • Transportplanering och avvikelser kopplat till detta
  • Kunskap inom förtullning och TIR
  • Affärssystem MOVEX
  • Planeringsverktyg APP

Vem är du:

För att trivas i rollen har du förmågan att själv driva och underhålla såväl processer som relationer. Du är strukturerad och har ett proaktivt arbetssätt och stimuleras av att lösa problem. Som person är du effektiv, serviceminded och tålmodig. Du ska vara bekväm med att arbeta såväl självständigt som i team. Du har god förmåga att sätta dig in kundernas behov och hanterar problem på ett diplomatiskt och övertygande sätt. Du tycker därför om att ha många kontakter såväl internt som externt. Du uppskattar ett högt tempo, ofta skapat av ständiga skiftningar i behoven från våra kunder.

Vad vi erbjuder:

Din vardag kommer att vara varierande med nedslag i många spännande uppgifter, system och miljöer.

Vår viktigaste tillgång är våra kvalificerade medarbetare och du kommer att uppskattas för din kompetens och ditt engagemang. Vår personal- och kompetensstrategi kommer därför hjälpa dig att växa och utvecklas i din yrkesroll.  Vi har ett generöst friskvårdsprogram, då vi är måna om att all vår personal trivs och mår bra.

Vi ser fram emot din ansökan snarast dock senast den 18/6. Har du frågor kring tjänsten kontaktar du Carin Mossberger 0701-460 390 eller Andreas Nilsson 0701-460 391. 

Ansök nu